Zoals je in mijn vorige blog “Helgoland: Jan van Genten in rep en roer!” hebt kunnen lezen, ben ik vier dagen op Helgoland geweest om Jan van Genten en Zeehonden te fotograferen. Naast dat ik veel “registratieve” foto’s gemaakt heb, heb ik me ook gewaagd aan een wat creatievere benadering door te spelen met licht en langere sluitertijden. Jan van Genten lenen zich door hun grotendeels witte verenpak en donkere tekening op kop en vleugeleinden en donkere poten perfect voor high en low key opnamen. Ik had hier al wat voorbeelden van gezien via internet en Facebook. Ook Ronald heeft mij nog wat tips gegeven, dus ben ik hiermee vrolijk aan de gang gegaan. Bij een high key opname in de context van de Jan van Genten maakte ik zoveel mogelijk gebruik van een lichte achtergrond, heb ik de foto’s circa 3 stops overbelicht en heb ik in nabewerking de donkere delen van de Jan van Genten een beetje “teruggehaald”.
Een Jan van Gent op zoek naar zijn partner. Mijn volgende stap is om te proberen een aanvliegende Jan van Gent in high key te fotograferen.
Het fotograferen van de Jan van Genten in high key vind ik gaandeweg steeds interessanter. Een volgende stap is dat ik probeer te fotograferen met een wat langere sluitertijd. Scherpte wordt wat minder belangrijk. Beweging mág.
Samen met de foto hierboven een mooi tweeluik! Ik heb hier een sluitertijd gehanteerd van s 1/250 en een diafragma van f5.
Op de uitkijk!
Nestje bouwen. Veel Jan van Genten hebben hun nest opgebouwd met vislijn, touw en zeewier. Bij deze foto helpen de witte verenpakken van de andere Jan van Genten om de foto een high key sfeer te geven.
Poetsbeurt. De Jan van Genten zitten dicht bij elkaar, maar gaan door het high key effect bijna in elkaar op.
In alle eerlijk moet ik zeggen dat mijn pogingen tot low key aanzienlijk minder interessante resultaten heeft opgeleverd. Low key op de Jan van Genten lukte het beste als de zon óp de vogels scheen, maar minder op de achtergrond. Door onder te belichten wordt de achtergrond flink donker. Tijdens het fotograferen had ik niet goed dóór wanneer een situatie uitgesproken geschikt is voor low key, met het gevolg dat ik met honderden nutteloze onderbelichte foto’s zit. Maar een paar zijn toch wel gelukt.
Een foto die al onderbelicht was, maar in nabewerking meer donker gemaakt.
Één van mijn favoriete foto’s!
Ook deze foto was al onderbelicht, waarbij de donkere delen in nabewerking meer donker gemaakt zijn.
Wil je meer lezen over hoe ik op Helgoland fotograferend te werk ben gegaan, lees dan ook eens mijn blogs:
Gerelateerd
wat een superserie, ik wil dit al lang en heb net geboekt voor mij. High Key is één van mijn dingen, net als langzame sluitertijden, ik kan me uitleven zie ik wel
Bedankt!
MOOI!!
Ha Jody, de high-key foto’s zijn je wel errug goed gelukt. Je begint met een supermooie binnenkomer. Top. Maar ook de rest mag er zijn.
Zoals Wouter ook schrijft, is de overgang naar de low-key dan erg groot; zo’n totaal andere sfeer. Maar je voorlaatste foto vind ik ook erg mooi, vooral door het licht dat zo mooi op het achterste koppie valt.
N.B. van je voorgaande serie hebt ik ook zitten genieten. Geweldige plek daar., wil ook zeker nog eens terug.
Hartelijke groet, Corrie
Hoi Jody,
Erg fraai, die high-key foto’s! (jammer dat ik daar zelf destijds niet aan gedacht heb… 🙁 )
Ze lenen zich daar inderdaad wel erg goed voor, zeker als er nog een klein kleurcontrast bij is zoals het zeewier of blauwe touw. Maar ook de vluchtfoto’s zijn goed gelukt.
Zo ná de high-key foto’s vind ik de low-key foto’s ook minder fraai (lijken), maar volgens mij komt dat ook wel door het contrast tussen die twee…
Groetjes, Wouter
Van jouw kunnen we nog wat leren Jody, prachtig!!