Veel van hetzelfde
Als je in Nederland wat vaker vanuit een fotohut hebt gefotografeerd is het niet ondenkbaar dat je inmiddels wat uitgekeken bent op de mogelijkheden die hier geboden worden. Zo is het lastig te spelen met licht en moet je de omstandigheden maar nemen zoals ze op dat moment zijn. Bovendien is de kans erg groot dat je met exact dezelfde foto’s thuiskomt als een ieder die in dezelfde hut gezeten heeft doordat er niet veel variatie is toe te passen.
Moerasschild, sluitertijd 1/1600, diafragma f2, ISO 250.
Speel met licht in de Cinema fotohut van Bence Mate
De enigszins beperkte mogelijkheden van de fotohutten van waaruit ik gefotografeerd heb was één van de redenen dat ik erg enthousiast werd toen ik van Bence Mate en zijn fotohutten in Hongarije hoorde. Hier zijn van de circa 24 beschikbare hutten een aantal zelfs uitgerust met lichtinstallaties die je zelf kunt regelen of spiegels waarmee je het licht kunt reflecteren. Als je graag zelf eens aan de lichtknoppen wilt draaien ben je bij de fotohutten van Bence Mate aan het goede adres. Zo is zijn fotohut ‘Cinema uitgerust met zowel tegenlicht als frontlicht, waarbij het frontlicht ook nog eens zelf te regelen is van 0 tot 100%. Zodoende heb je de lichtcondities zelf volledig in de hand als je speelt met licht. Het kunstlicht is zowel overdag als ‘s-nachts te gebruiken waardoor je eindeloos kunt variëren in lichtomstandigheden. Grote kans dat je vervolgens per dag unieke foto’s schiet.
Spelen met otters, tegenlicht en sluitertijd. Sluitertijd 1/50, diafragma f6, ISO 1000.
De fotohut Cinema ligt aan het einde van een ‘gang’ die gevuld is met water en circa 5 meter breed en 15 meter lang is. Links en rechts is dichte begroeiing van riet. Je kijkt uit op een waterplas met recht aan de overzijde ook een rietrand. Ongeveer in het midden van de gang is onder water een diepe put waar vissen in gedaan worden om watervogels en otters aan te trekken. Bij deze hut zijn vaak otters te fotograferen en allerlei soorten watervogels zoals blauwe-, zilver- en purperreiger, kwak en schildpad. Soms broedt er ook een ijsvogel.
Otter gefotografeerd in natuurlijk licht. Sluitertijd 1/125, diafragma 2, ISO 400.
Hoe je zelf unieke lichtomstandigheden creëert
Lees hieronder hoe ik vanuit deze hut op verschillende tijdstippen van de dag speel met licht.
Overdag
Midden op de dag is het wat lastiger fotograferen vanuit de Cinema fotohut omdat het zonlicht dan erg fel kan zijn en enorm reflecteert. Bij bewolking en/of later op de middag fotografeert het een stuk beter. Hoewel je op deze momenten ook met front- en tegenlicht kunt werken, vond ik dat niet nodig. Hieronder wat voorbeelden.
Bij het steeds lager komen van de zon begint de achtergrond in de schaduw te vallen, terwijl het zonlicht op de achterzijde van de zilverreiger valt. Door de donkere achtergrond zijn de waterdruppeltjes mooi te zien. Sluitertijd 1/1600, diafragma 4, ISO 500.
Purperreiger gefotografeerd in de vroege avond met alleen natuurlijk licht. Sluitertijd 1/800, diafragma f4, ISO 1600.
‘s-Nachts
En dan gaat de zon langzaam onder en wordt het donker. Dit is het moment dat de otter het liefst langs komt. Zo kun je een tijdlang in het donker zitten turen en gebeurt er niets. Maar plotseling… ja, je ziet het goed, rimpelt het water en steekt een otter plotseling zijn kop op. Voelt hij zich veilig dan gaat hij uitgebreid vissen en deze voor je neus zitten verslinden. Overigens blijken ook de kwakken nachtdieren te zijn, ze pikken graag een visje mee. Op het moment dat de otter op de kant kruipt schut hij vaak als eerste zijn natte vacht uit, wat gepaard gaat met een hoop gespetter. Dit is vooral mooi vast te leggen met tegenlicht. Ook kun je op deze manier mooie silhouetten vastleggen en mist. Wil je de dieren juist goed zien, dan gebruik je het frontlicht. En een combinatie van front- en tegenlicht is natuurlijk ook mogelijk. Ik speel met licht zodat ik onder allerlei lichtvariaties kan fotograferen.
Alleen tegenlicht
Een aantal otters schut zich uitgebreid als ze uit het water komen. Als je alleen met tegenlicht fotografeert lichten de spetters enorm mooi op. Je moet even zoeken naar de goede combinatie van sluitertijd en belichting, maar Als je dit eenmaal door hebt kun je hele spectaculaire platen schieten. Deze foto is genomen met een sluitertijd van 1/125 s, diafragma f5, ISO 2000.
Vissende vogels zoals de zilverreiger zijn prachtig in silhouet vast te leggen. Doordat ik hier een langere sluitertijd van 1/30 s gebruikt heb, is duidelijk te zien dat het visje nog een beetje spartelt. Daarbij maken de spetters hierdoor mooie lichtstreepjes. Sluitertijd 1/30, diafragma f5, ISO 320.
Het is wel enorm spannend om met een iets langere sluitertijd te werken bij beweging. Hoe ver kun je gaan en hoelang blijft er genoeg scherp om het een prettig beeld te laten zijn? Sluitertijd 1/50, diafragma f2, ISO 160.
Mist en tegenlicht versterken elkaar. De mist is duidelijker te zien doordat deze het licht weerkaatst.
Front- én tegenlicht
Als je een tijdje met alleen achtergrondlicht hebt gefotografeerd, is het ook leuk om eens het frontlicht aan te doen. De sterkte van dit licht is te regelen van 0 tot 100%, je kunt dus enorm veel variëren en oefenen met dit licht.
Een kwak in de nacht gefotografeerd met redelijk fel frontlicht en achtergrondlicht. De mist en de mooie lichtbubbels maken dit plaatje af. Sluitertijd 1/30, diafragma f3 en ISO 500.
Het frontlicht redelijk fel. Sluitertijd 1/40, diafragma f5 en ISO 400.
Met gebruik van minimaal frontlicht, waardoor de blauwe reiger iets meer is dan een silhouet en lijkt alsof hij uit het donker opduikt. Het achtergrondlicht doet vooral de snavel en belangrijke delen van de vis oplichten. Sluitertijd 1/50, diafragma f2, ISO 400.
‘s-Ochtends
Vanaf een uur of 5 wordt het langzaam lichter. Terwijl de kwakken en otters zich de hele nacht laten zien, zijn het vooral de de blauwe- en zilverreiger die zich tijdens de naderende ochtend hierbij voegen. Zodra het zonnetje zich definitief laat zien komen ook de moerasschildpadden lekker zonnen langs de randen van het riet. En met wat geluk stapt plotseling een purperreiger recht uit het riet de scene op. Ook nu is het interessant om voortdurend te spelen met het licht, het hangt er maar vanaf welke sfeer je graag in je foto wilt hebben.
Met front- en tegenlicht
Zilverreiger bij het eerste ochtendgloren. Ik heb hier zowel achtergrondlicht als een beetje frontlicht gebruikt. Sluitertijd 1/50, diafragma f2, ISO 250.
In het voorjaar c.q. vroege zomer komt het licht van de opkomende zon van rechts en beschijnt eerst het riet aan de overkant van het water. Dit kleurt geweldig mooi oranje op.
Hier heb ik zowel frontlicht als tegenlicht gebruikt bij een opkomende zon. Maar tegelijkertijd heb ik de foto minder belicht dan mijn belichtingsmeter aangaf om de kleuren verzadigder te maken en het geheel extra sfeer te geven. Sluitertijd 1/125, diafragma 2, ISO 100.
Langzaam begint de zon op het riet op de achtergrond te schijnen. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van front- en achtergrondlicht. Sluitertijd 1/400, diafragma f2, ISO 100.
Speel met licht puur natuur
Ook een moerasschildpad vindt een visje niet te versmaden. Dit beeld is in volledig natuurlijk licht gemaakt. Sluitertijd 1/250, diafragma f2, ISO 400.
Zelfs de schuwe purperreiger laat zich regelmatig zien. Mooi is dat hij de kwakken, blauwe- én zilverreiger de baas is. Sluitertijd 1/200, diafragma f2, ISO 400.
Tegen 1/2 8 komt de zon uiteindelijk zó hoog te staan dat deze de scene volledig beschijnt. Kleuren verbleken of raken uitgebeten. Het is tijd lekker te gaan ontbijten. Sluitertijd 1/640, diafragma f2, ISO 200.
Eindeloos licht combineren
Het mooie aan de Cinemahut is dat niet alleen telkens de weersomstandigheden veranderen, waardoor er veel variatie ontstaat in fotografiemogelijkheden, maar dat je daarbij ook nog zelf lichtelementen kunt toevoegen. Door de eindeloos veel combinaties die er te maken zijn, kom je elke keer als je in deze hut gefotografeerd hebt met andere foto’s thuis.
Zelf spelen met licht bij Bence Mate?
Ben jij een redelijk ervaren en zelfstandig natuurfotograaf en wil jij ook eens regisseur zijn over lichtsituaties in jouw natuurfoto’s? Heb jij daarom zin gekregen eens bij Bence Mate fotohutten in Hongarije te komen fotograferen en helemaal uit je dak te gaan met alle fotografiemogelijkheden die je daar hebt? Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden via het e-mailadres op de contactpagina van deze website. Bekijk voor meer informatie over het fotograferen bij Bence Mate ook mijn webpagina Bence Mate Fotohutten.
Vind je het leuk meer te zien en te lezen van de fotohutten van Bence Mate, kijk dan ook eens naar mijn blog over de bijeneters kolonie. en het fotograferen van siesels.
Gerelateerd
Wat een prachtige serie foto’s!
Bijzonder hoe je zo met het licht gespeeld hebt, zowel het natuurlijke licht als de extra opties bij de hutten.
Het lijkt mij nog aardig lastig om dit allemaal “tegelijk” in de gaten te houden en dan ook nog dit soort foto’s op het juiste moment te kunnen maken.
Die reiger met vis vind ik echt prachtig, met dat grote diafragma en de scherpte precies op de kop en vis en onscherpte mooi weglopend via de nek 🙂
Maar eigenlijk zijn ze allemaal op hun eigen manier bijzonder!
Groetjes, Wouter
Tjeetje, wat een schitterende foto’s! Die spetterende otters en de zilverreiger bij het eerste ochtendgloren en het silhouet van de vissende zilverreiger met tegenlicht, allemaal even mooi.
Groetjes,
Annette
Wauw, Jody wat gaaf.
Je hebt hier heerlijk zitten spelen met dat licht. Ik stel me zo voor dat de hut er dan uitziet als een soort regiekamer, met een schuifpaneel om het licht te regelen? Hoe dan ook, fantastisch om daar zo mee bezig te kunnen zijn. En: bijzondere resultaten.
Hartelijke groet, Corrie
Prachtige serie, Jody. De otter is een spetter… 😉
Heb net even zitten kijken naar die vogelhutten. Petje af dat je daar een paar uur kan blijven zitten.